L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades ha posat en marxa el projecte 'Qui ets? Dades que parlen de tu', per sensibilitzar la ciutadania, a través d'activitats lúdiques i educatives, sobre la importància de la privacitat en un món digital. Així, ha dissenyat nous materials, espectacles, jocs, contes, i tallers, per infants, joves i adults, per estendre la cultura de la privacitat. Aquestes activitats es duran a terme a la xarxa de biblioteques, amb el suport de Biblioteques Públiques de Catalunya.
L'objectiu és que aquest projecte contribueixi a promoure una visió crítica i constructiva sobre el control que les persones hem de mantenir respecte de les nostres dades personals.
El projecte també es desenvolupa amb el suport de la xarxa de biblioteques de la Diputació de Barcelona.
Espectacle de màgia P@ssW0rd!
Amb de trucs de màgia, els infants d’entre 6 i 12 anys poden descobrir la importància de la seva identitat digital i privacitat, aprenent sobre els riscos de compartir informació, la destrucció de dades, la geolocalització, els dispositius connectats, etc.
MemoriDada
Es tracta d’un joc de memòria sobre privacitat per a infants de fins a 12 anys, amb parelles de dibuixos relacionades i una breu explicació en cada cas, per aprofundir en els riscos d’internet, dels dispositius mòbils, les joguines intel·ligents, els videojocs, les notes de veu, les contrasenyes, la videovigilància, etc.
Videoconte 'Un viatge emocionant'
L’activitat, per a infants de fins a 9 anys, inclou el visionat del conte virtual ‘Un viatge emocionant’, que reflexiona sobre les experiències de la Jana en el món virtual. Així, explica com la protagonista somia amb viatjar a Techland, un “indret ple de gent on tothom es diverteix”. Però aviat descobrirà com, de vegades, els amics que s’hi troba no són de veritat qui diuen ser.
Joc interactiu 'Tu tries!'
Recurs educatiu de participació directa a partir del joc, per conscienciar joves i adolescents dels perills de perdre el control de les dades personals en moure’s per internet o les xarxes socials. Es tracta d'un joc en format de vídeo interactiu que es desenvolupa a partir de la història de dos joves que juguen en línia i competeixen entre ells. De sobte, reben alhora un missatge d’alerta que els demanarà ajuda per recuperar les seves dades personals, que han estat segrestades, juntament amb les de la resta de jugadors i jugadores.Pensat per a joves de 12 a 16 anys.
Tallers de lectura. ‘La cotorra’ i ‘El tigre bondadós’
Inclou dos contacontes per a infants d’entre 7 i 11 anys, que tenen com a protagonistes una cotorra i un falcó, en el primer cas, i un tigre, en el segon. Les històries serveixen per conscienciar els infants dels riscos de compartir dades amb altres persones. Després de les lectures dinamitzades dels contes, hi haurà un petit debat per a la reflexió conjunta.
Tallers de lectura. ‘Quality Land’ i ‘La mutació sentimental’
Activitat adreçada a persones més grans de 18 anys per promoure la reflexió al voltant d’aquestes dues novel·les de ciència ficció, que s’endinsen en escenaris disruptius amb algorismes, intel·ligència artificial i un ús intensiu de la tecnologia, i debatre sobre els riscos per la privacitat i la intimitat.
Cinefòrum 'Ghost in the Shell 2.0', 'Snowden' i 'Catfish'
Inclou el visionat de la pel·lícula i un debat posterior. L'activitat està adreçada a un públic juvenil i adult, i vol incidir sobre les implicacions de les noves tecnologies i la privacitat.