Les persones interessades poden presentar una reclamació davant l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) quan se’ls denegui, en part o totalment, la sol·licitud d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació del tractament, de portabilitat, d'oposició o a no ser objecte de decisions individuals automatitzades, inclosa l’elaboració de perfils, o quan la seva petició no hagi rebut resposta dins del termini establert per la normativa.
Quan la desatenció del dret és atribuïble a una entitat fora de l’àmbit competencial de l’APDCAT, la reclamació es traslladarà a l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) i se’n comunicarà el trasllat a la persona reclamant. Per obtenir informació sobre la tramitació de les reclamacions traslladades a l’AEPD, les persones reclamants s’han d’adreçar directament a aquesta entitat (www.aepd.es).
Si l’entitat reclamada està dins de l’àmbit competencial de l’APDCAT, s’inicia la tramitació d’un procediment de tutela de drets per determinar la procedència o improcedència de la reclamació.
Requisits per poder presentar una reclamació:
- Cal haver exercit prèviament el dret davant del responsable del tractament.
- Si la reclamació s’interposa per manca de resposta, perquè sigui admesa cal que s’hagi exhaurit el termini que té l’entitat per contestar la sol·licitud del dret (un mes, que pot prorrogar-se fins a tres mesos en determinats casos).
Forma de presentació de la reclamació:
La reclamació s'ha de formalitzar mitjançant un escrit que ha d'estar signat (pot servir de model el formulari de reclamació que es facilita al web de l’APDCAT). Juntament amb la reclamació, cal aportar una còpia de l'escrit adreçat al responsable del tractament en què s'exercia el dret i, també, una còpia de la resposta, si n'hi ha. Aquest escrit de reclamació i la documentació adjunta es pot presentar a través dels canals que s’indiquen més avall.
Qui el pot iniciar
La persona física afectada, o qualsevol altra mitjançant representació degudament acreditada.
Canals de tramitació
- Per la seu electrònica de l'Autoritat, amb signatura electrònica. Els subjectes previstos a l'art. 14.2 de la Llei 39/2015 estan obligats a relacionar-se amb les administracions públiques a través de mitjans electrònics.
- Per correu postal, amb signatura manuscrita, adreçat a la seu de l'APDCAT.
- Presencialment, amb signatura manuscrita, al Registre d'entrada de documents de l'APDCAT; al Registre d'entrada de qualsevol òrgan de l'Administració de la Generalitat de Catalunya o de l'Estat; o en una oficina de Correus.
Preu
Sense cost per a la persona interessada.
Documentació a aportar
- La reclamació s'ha de formalitzar mitjançant un escrit que ha d'estar degudament signat.
- Si la reclamació no es presenta per la seu electrònica de l’APDCAT, cal que la persona reclamant acrediti la seva identitat.
- Si la reclamació es formula mitjançant representant, cal acreditar-ne degudament la representació.
- Cal aportar una còpia de l'escrit adreçat al responsable del tractament davant el qual s’ha exercit el dret i la còpia de la resposta, si n'hi ha.
Termini de resolució i sentit del silenci
- El termini per resoldre i notificar és de sis mesos, a comptar a partir del dia de la presentació de la reclamació. En el cas de reclamacions vinculades amb el tractament de dades per a la prevenció, investigació i enjudiciament d’infraccions i d’execució de sancions penals, aquest termini és de tres mesos.
- Si en el termini indicat l'APDCAT no ha notificat la resolució de la reclamació de tutela de drets, la persona afectada pot considerar que s'ha desestimat.
- Contra aquesta resolució o davant la manca de resolució en el termini esmentat, es pot presentar un recurs potestatiu de reposició davant la directora de l’APDCAT o directament un recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu de Barcelona.
Documents relacionats