L'Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) ha reivindicat l'avantatge competitiu que suposa la creació de productes i serveis respectuosos amb la privacitat. Durant la conferència "Take advantage of privacy", organitzada en el marc del 4YFN dins del Mobile World Congress, la directora de l'APDCAT, Meritxell Borràs, s'ha adreçat al sector de l'emprenedoria i les empreses emergents per defensar el valor afegit que representa aplicar la privacitat des del disseny i per defecte, a l’hora de desenvolupar els dispositius tecnològics que recullen i tracten dades personals.
La directora ha estat l'encarregada d'obrir l'acte, que ha comptat amb la participació de Gabriela Zanfir-Fortuna, vicepresidenta de Privacitat Global al Future of Privacy Forum. En la seva intervenció, Borràs s'ha referit al procés de tecnificació i datificació de la societat, on les dades són un actiu econòmic, i ha defensat que "per assolir una innovació responsable i un desenvolupament sostenible, cal que la protecció de dades en sigui una peça central".
En aquesta línia, ha destacat que s'està invertint en la creació de les estructures necessàries per convertir la Unió Europea en un espai atractiu per a la inversió i el creixement econòmic i social utilitzant la tecnologia, alhora que es garanteixen els drets de les persones. I ha destacat que el compliment de la normativa de protecció de dades, per part del conjunt dels actors involucrats, "és un element imprescindible per competir en un mercat on la privacitat ha de ser un valor a l’alça, si volem mantenir els nivells de llibertat assolits fins ara".
Per la seva banda, Gabriela Zanfir-Fortuna ha incidit en la importància d'incorporar des del principi la protecció de la privacitat en productes i serveis que es basen en el tractament de dades personals. Més enllà del fet que la protecció de dades des del disseny i per defecte és una obligació legal en virtut del Reglament general de protecció de dades (RGPD) (article 25), ha defensat que incorporar funcions de protecció de dades en nous productes i serveis és un avantatge per a les empreses emergents perquè augmenta significativament la confiança dels usuaris i clients potencials, redueix el risc de danys a la reputació que poden comportar el tractament il·legal de dades personals i les infraccions de dades i, en definitiva, respecta els drets de les persones.
Així mateix, ha donat una visió prèvia dels resultats d'un estudi d'aproximadament 150 casos reals de les autoritats i tribunals europeus de protecció de dades que van fer complir l'article 25 de l’RGPD, i ha destacat exemples pràctics del que haurien de fer les empreses per garantir la protecció de dades des del disseny. Per exemple, dissenyar sistemes amb la possibilitat d'esborrar les dades quan ja no siguin necessàries, desplegant mesures tècniques i organitzatives per impedir l'accés de tercers a les dades personals i vetllar per la formació del personal per a l'aplicació d'aquestes mesures, dissenyant formularis d'alta per a serveis que només requereixen la quantitat mínima d’informació necessària, o assegurant una major transparència a l'hora de desplegar processos automatitzats que pretenen detectar emocions de la veu dels clients. Així, analitzant els diferents casos sorgits en els últims 5 anys sobre l'aplicació de l'article 25 de l’RGPD, el pes del Reglament recau sobre l'obligació de la protecció de dades des del disseny.
En el marc del 4YFN, al Mobile World Congress, l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades ha organitzat la conferència "Take advantage of privacy", amb la participació de Gabriela Zanfir-Fortuna, vicepresidenta de Privacitat Global al Future of Privacy Forum, Meritxell Borràs, directora de l'APDCAT, i Xavier Urios, cap de l'Assessoria Jurídica de l'APDCAT.