L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades posa a disposició del seu personal i de la ciutadania un canal per a informar de possibles infraccions penals o administratives greus o molt greus que es puguin produir en el marc de la relació laboral o professional. D'aquesta manera es dona compliment a la Llei 2/2023 de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció .
Aquest canal intern d’alertes és provisional fins que l’APDCAT tingui disponible una solució definitiva compartida amb altres institucions.
L’objectiu és oferir un canal per denunciar accions o omissions que puguin constituir una infracció penal, administrativa o laboral de la normativa interna de l’Autoritat, en els termes previstos a la Llei 2/2023. Es garanteix la confidencialitat i, per tant, la identitat de la persona denunciant serà en tot cas reservada i no es comunicarà a les persones denunciades ni a tercers. El canal intern d’alertes no es pot utilitzar com a bústia de suggeriments ni per a queixes o reclamacions relacionades amb les condicions laborals o contractuals. Tampoc per reclamacions de la tutela de drets o denúncies per incompliments de la norma de protecció de dades, que tenen el seu canal i tramitació específica.
La denúncia es pot presentar de manera anònima o no, verbalment o per escrit:
Verbalment:
- En persona: Demanant cita prèvia a l’òrgan gestor del canal intern al telèfon 93 552 78 00 o a l’adreça electrònica alertainterna.apdcat@gencat.cat, de dilluns a divendres feiners de 9.00 a 14.00 hores.
Per escrit:
- Per correu postal: Mitjançant un escrit que s’ha de remetre a l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades, Gran Via de les Corts Catalanes, 635, 1a planta, 08010 Barcelona, a l’atenció de òrgan gestor del canal intern.
- Electrònicament: Enviant un correu a l’adreça electrònica alertainterna.apdcat@gencat.cat i, quan estigui operatiu, mitjançant el formulari habilitat a tal efecte.
Perquè la denúncia sigui anònima, caldrà enviar-la per per correu postal enviant un escrit sense identificar-se adreçat a l’Òrgan gestor del canal intern d’alertes, o mitjançant formulari habilitat a l’efecte.
En presentar la denúncia, la persona denunciant pot indicar de manera expressa si renuncia o no a la recepció de qualsevol comunicació de les actuacions que es realitzin al respecte. La denúncia anònima suposa renunciar a la recepció de qualsevol d’aquestes comunicacions.
En cas que no es presenti de manera anònima haurà de contenir com a mínim:
- Dades de contacte de la persona denunciant (nom i cognoms, NIF, passaport o NIE, i correu electrònic). La persona denunciant escollirà com rebre les notificacions relatives al tractament de la comunicació, facilitant un domicili postal o un correu electrònic a tal efecte.
- Dades de contacte de la persona denunciada (nom i cognoms).
- Descripció dels fets objecte de denúncia.
La persona denunciant, amb l’enviament d’informació a través de qualsevol dels canals habilitats, garanteix que les dades personals proporcionades són veritables, exactes i actualitzades, i que qualsevol modificació de les seves dades personals ha de ser notificada a la major brevetat.
Us informem que l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades tractarà les vostres dades amb la finalitat de gestionar la recepció, instrucció i resolució de les alertes relatives a les accions o omissions que puguin constituir una infracció de normativa penal, administrativa i laboral, de la normativa interna de l’Autoritat. Podeu accedir a les vostres dades, sol·licitar-ne la rectificació o supressió, oposar-vos al tractament i sol·licitar-ne la limitació, enviant la vostra sol·licitud a l’adreça de l’APDCAT (Gran Via de les Corts Catalanes, 635, 1a planta, 08010 Barcelona), o mitjançant aquest formulari electrònic. Per obtenir informació addicional sobre el tractament de les vostres dades, consulteu aquest enllaç.
Contacte |
---|
Correu electrònic: alertainterna.apdcat@gencat.cat Telèfon: 93 552 78 00 (de dilluns a divendres feiners de 9.00 a 14.00 hores). La identitat de la persona denunciant serà en tot cas reservada i no es comunicarà a les persones a les quals es refereixen els fets relatats ni a tercers. |
Qualsevol persona treballadora de l’APDCAT, així com la ciutadania que hagi tingut una relació professional o contractual amb l’Autoritat i, en general, a les persones a què fa referència l’article 3 de la Llei 2/2023.
El termini per donar resposta a la denúncia és de 3 mesos, a comptar des de l’endemà de la presentació de la denúncia.
Les dades personals proporcionades en el context del funcionament del canal intern de denúncies, així com la informació que s’obtingui en el seu marc seran tractades per la Direcció de l’APDCAT en qualitat de responsable del tractament i els membres de l’Òrgan responsable del Canal Intern com la unitat responsable de la gestió i tractament de la denúncia, i ambdós amb l’exclusiva finalitat de tramitar i resoldre sobre l’admissió o no de la denúncia, analitzar i instruir el expedients i realitzar les actuacions que siguin procedents. El tractament s’empara en el compliment d’una obligació legal, d’acord amb l’article 6.1.c) RGPD, art.8 LOPDGDD i 11 Llei orgànica 7/2021.
Les dades poden ser conegudes per les següents persones:
- L’òrgan competent per tramitar un expedient disciplinari.
- La persona responsable dels serveis jurídics, si escau adoptar mesures legals en relació amb els fets relatats a la comunicació.
- La persona encarregada del tractament.
- La persona delegada de protecció de dades.
- Les autoritats administratives i/o judicials.
Els articles 37 i 38 de la Llei 2/2023 de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció relacionen les mesures de recolzament i de protecció de la persona denunciant davant possibles represàlies.
Pot exercir els drets regulats als articles 15 a 22 del RGPD enviant la vostra sol·licitud a l’adreça de l’APDCAT o mitjançant la seva seu electrònica.
Les dades s’hauran de conservar durant els temps imprescindible per dur a terme la investigació dels fets denunciats. Aquest període no excedirà de tres mesos des de la introducció de les dades en el sistema, llevat del cas que la finalitat de la conservació sigui deixar evidència del funcionament del propi canal de denúncies o que es derivin procediments administratius o judicials de les mesures adoptades. Igualment, se l’informa que després de la seva petició de supressió, les dades podran quedar bloquejades durant els terminis en què de les denúncies o de les actuacions dutes a terme per l’organització poguessin derivar-se responsabilitats.
En cap cas es podran conservar per un temps superior a 10 anys.
L’autoritat Independent de Protecció de l’Informant a Catalunya és l’Oficina Antifrau de Catalunya.
Oficina Antifrau de Catalunya
C/ Ribes 1-3, 08013 Barcelona
Telèfon: 935 545 555
Fax: 935 545 564
bustiaoac@antifrau.cat