Sentit de la resolució: Arxiu / sobreseïment
RESOLUCIÓ D'ARXIU de la Informació Prèvia núm. 148/2016, referent al Col·legi d'Enginyers Tècnics i Pèrits de Telecomunicació de Catalunya
Antecedents
1.- En data 19/07/2016 va tenir entrada a l'Autoritat un escrit pel qual el Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics de Telecomunicació (en endavant, COITT), amb seu a Madrid, formulava denúncia contra el Col·legi d'Enginyers Tècnics i Pèrits de Telecomunicació de Catalunya (en endavant, COETTC), amb motiu d'un presumpte incompliment de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal (en endavant, LOPD). El COITT exposava que el Tribunal Suprem en sentència de 14/06/2016 havia confirmat la Sentència de 30/05/2014 del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en què es declarava la nul·litat del Decret 141/2010 pel qual es constituïa el COETTC, i que el dit "extinto Colegio (...) están realizando gestiones para intentar "la transición del colectivo" a una Asociación". En aquest context, afegia el COITT que el COETTC havia estat titular de fitxers de dades personals dels seus col·legiats, dades que podria haver cedit a ONES Associació d'Enginyeria Tècnica de Telecomunicació de Catalunya (en endavant, AETTEC), sense el consentiment de les persones afectades. El COITT aportava diversa documentació relativa als fets denunciats.
2.- L'Autoritat va obrir una fase d'informació prèvia (IP 148/2016), d'acord amb el que preveu l'article 7 del Decret 278/1993, de 9 de novembre, sobre el procediment sancionador d'aplicació als àmbits de competència de la Generalitat, en relació amb la DT 2ª de la Llei 32/2010, de l'1 d'octubre, de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, per tal d'obtenir més informació sobre les circumstàncies dels fets i els subjectes responsables.
En el si d'aquesta fase d'informació, per mitjà d'ofici de data 21/07/2016 es va requerir a l'entitat denunciada per tal que informés sobre si havia cedit a l'AETTEC les dades personals dels seus col·legiats incloses en els seus fitxers, i en cas afirmatiu, que manifestés quina seria al seu parer l'habilitació legal que empararia la dita cessió, o bé que concretés quines actuacions havia dut a terme per obtenir el consentiment de les persones afectades.
El COETTC va respondre l'anterior requeriment a través d'escrit de data 2/08/2016, registrat d'entrada a l'Autoritat el 08/08/2016, pel qual exposava, entre d'altres, el següent:
- Que "el Col·legi d'Enginyers Tècnics i Pèrits de Telecomunicació de Catalunya no ha cedit les dades personals incloses en les nostres fitxers a l'Associació d'Enginyeria Tècnica de Telecomunicació de Catalunya (AETTEC)".
- Que "Malgrat que la Sentència número 501/2014, de 30 de maig, de la Secció Cinquena del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha declarat la nul·litat del Decret 141/2010 d'11 d'octubre segons el que es va constituir el COETTC, aquesta no ha estat publicada encara en el Boletín Oficial del Estado (BOE) ni el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), per la qual cosa estem en fase de liquidació operant com a tal".
El mateix 8/08/2016 va tenir també entrada a l'Autoritat un segon escrit del COETTC, mitjançant el qual sol·licitava l'emissió d'un Dictamen sobre "les passes a seguir" per incorporar en l'AETTEC les dades dels professionals inclosos en els fitxers del COETTC. Aquest Dictamen s'ha emès en data 07/09/2016, en el qual es conclou que "En base a la legislació estudiada (Llei 7/2006 i Llei 2/1974), no hi ha suficient habilitació legal per a la comunicació de dades personals dels antics col·legiats del COETTC a l'AETTEC, sense el consentiment dels afectats".
3.- En el marc de la informació prèvia s'ha comprovat que el COETTC figura com a responsable, entre d'altres, del fitxer "Col·legiats", que té com a finalitats les següents: "Registre de col·legiats, control de titulacions professionals, acreditació de la situació d'exercici professional dels col·legiats, identificació de les dades de contacte del professional col·legiat o de la societat professional inscrita, donar publicitat de totes les anteriors dades", i del "Fitxer de societats professionals inscrites al COETTC", que té com a finalitat el "Registre de les societats professionals i gestió de les obligacions econòmiques derivades de la col·legiació. Anotació dels socis que composen les societats professionals, dels administradors i apoderats i dels canvis que es produeixin. Anotació de les modificacions del contracte social. Enviament de notificacions i comunicacions a les societats". Els dos fitxers es troben inscrits al Registre de Protecció de Dades de Catalunya, dependent d'aquesta Autoritat.
Fonaments de Dret
1.- D'acord amb el previst a l'article 2 del Decret 278/1993, de 9 de novembre, sobre el procediment sancionador d'aplicació als àmbits de competència de la Generalitat, en relació amb l'article 5 de la Llei 32/2010, de l'1 d'octubre, de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, i l'article 15 del Decret 48/2003, de 20 de febrer, pel qual s'aprova l'Estatut de l'Agència Catalana de Protecció de Dades, és competent per dictar aquesta Resolució la directora de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades.
2.- A partir del relat de fets que s'ha exposat a l'apartat d'antecedents, cal analitzar els fets denunciats.
A aquest respecte, el col·legi denunciant manifesta que el COETTC, arran la Sentència núm. 1402/2016, de data 14/06/2016 del Tribunal Suprem, desestimatòria del recurs de cassació i confirmatòria de la Sentència núm. 501/2014, de 30 de maig, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, Secció Cinquena (TSJC), que declarà la nul·litat del Decret 141/2010 de creació del COETTC, podria haver efectuat una cessió de les dades dels col·legiats que figuraven en els seus fitxers a l'AETTEC, sense el consentiment d'aquests ni habilitació legal. La denúncia es fonamentava en una notícia feta pública a internet en data 12/07/2016 (www.tecnonews....), en la qual s'assenyalava que els col·legiats del COETTC havien decidit per majoria "la transició del col·lectiu (...) i la continuïtat natural del col·lectiu reconvertit en ONES Associació d'Enginyeria Tècnica de Telecomunicació de Catalunya (AETTEC), a través de la marca GrausTIC". El col·legi denunciant assenyalava que dita cessió no disposaria d'habilitació legal, i fonamentava tal consideració en base a diversos arguments, tots ells continguts en un informe jurídic (N/Ref. 463964/2014) emès per l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) amb ocasió d'un supòsit molt similar, referit al Col·legi d'Enginyers de Telecomunicacions de Catalunya (CETC) respecte de la comunicació de les dades dels seus col·legiats envers l'Associació Catalana d'Enginyers de Telecomunicació, arran de la Sentència dictada en data 6/02/2013 pel TSJC, que declarà la nul·litat del Decret 140/2010 de creació del CETC.
El COETTC, per la seva banda, en resposta al requeriment d'informació d'aquesta Autoritat, ha negat haver efectuat cap cessió de les dades dels seus col·legiats a l'AETTEC, i assenyalava que encara estaven "en fase de liquidació operant com a tal".
Doncs bé, de les actuacions d'indagació efectuades es conclou que no existeixen elements suficients que permetin considerar que efectivament s'ha dut a terme la comunicació de dades dels col·legiats del COETTC a l'AETTEC aquí denunciada. Certament el COETTC ha reconegut haver-se plantejat la possibilitat d'efectuar la dita comunicació, i és per això que hauria sol·licitat formalment l'emissió d'un Dictamen per part d'aquesta Autoritat, sobre l'adequació a dret de tal comunicació, i sobre el procediment a seguir per portar-ho a terme. La notícia publicada a internet en què es basava la denúncia, en efecte podria revelar o seria indicativa de la intenció d'efectuar la cessió de dades esmentada, però no existeix cap prova que permeti imputar que la comunicació s'ha consumat, de manera que resulta innecessari entrar a valorar si s'havia efectuat amb el consentiment preceptiu de les persones afectades. És per això que procedeix sense més consideracions l'arxiu de les presents actuacions d'investigació.
Dit això, pel que fa a l'adequació a dret de la comunicació de dades que aquí era objecte de denúncia, cal estar al pronunciament d'aquesta Autoritat en el Dictamen CNS-49/2016 de 07/09/2016, mencionat als antecedents i al contingut del qual es pot accedir al lloc web d'aquesta Autoritat (www.apd.cat), apartat dictàmens i informes.
3.- De conformitat amb tot el que s'ha exposat en el fonament de dret 2n, i atès que no ha resultat acreditada durant la present informació prèvia l'existència d'indicis racionals que permetin imputar cap fet que pogués ser constitutiu d'alguna de les infraccions previstes a la LOPD, procedeix acordar l'arxiu de les presents actuacions.
L'article 10.2 del Decret 278/1993, de 9 de novembre, sobre el procediment sancionador d'aplicació als àmbits de competència de la Generalitat, preveu que "(...) no es formularà plec de càrrecs i s'ordenarà el sobreseïment de l'expedient i l'arxiu de les actuacions quan de les diligències i de les proves practicades, en resulti acreditada la inexistència d'infracció o responsabilitat. Aquesta resolució es notificarà als interessats". I l'art. 20.1) del mateix Decret determina que procedeix el sobreseïment: "b) Quan no hi ha indicis racionals d'haver-se produït els fets que han estat la causa de la iniciació del procediment".
Per tot això,
RESOLC
Primer.- Arxivar les actuacions d'informació prèvia número 148/2016, relatives al Col·legi d'Enginyers Tècnics i Pèrits de Telecomunicació de Catalunya.
Segon.- Notificar aquesta Resolució al Col·legi d'Enginyers Tècnics i Pèrits de Telecomunicació de Catalunya i comunicar-la en llengua castellana al Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics de Telecomunicació, amb seu a Madrid.
Tercer.- Ordenar la publicació de la Resolució al web de l'Autoritat (www.apd.cat), de conformitat amb l'article 17 de la Llei 32/2010, de l'1 d'octubre.
Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa d'acord amb l'article 14.3 del Decret 48/2003, de 20 de febrer, pel qual s'aprova l'Estatut de l'Agència Catalana de Protecció de Dades, l'entitat denunciada pot interposar, amb caràcter potestatiu, recurs de reposició davant la directora de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que preveu l'article 116 i següents de la Llei 30/1992 o bé interposar directament recurs contenciós administratiu davant els Jutjats del Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb els articles 8, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Igualment, l'entitat denunciada pot interposar qualsevol altre recurs que consideri convenient per a la defensa dels seus interessos.
La directora
M. Àngels Barbarà i Fondevila
Barcelona, 23 de setembre de 2016
IP 148/2016
Carrer Rosselló, 214, Esc. A,1r 1a
08008 Barcelona
Pàgina 2 de 2
IP 148/2016 i 218/2016
Carrer Rosselló, 214, Esc. A,1r 1a
08008 Barcelona
Pàgina 1 de 7
RESOLUCIÓ D’ARXIU de les informacions prèvies núm. IP 148/2016 i IP 218/2016, referents al
Col·legi d’Enginyers Tècnics i Pèrits de Telecomunicació de Catalunya
Antecedents
1.- En data 19/07/2016 va tenir entrada a l’Autoritat un escrit pel qual el Col·legi Oficial
d’Enginyers Tècnics de Telecomunicació (en endavant, COITT), amb seu a Madrid, formulava
denúncia contra el Col·legi d’Enginyers Tècnics i Pèrits de Telecomunicació de Catalunya (en
endavant, COETTC), amb motiu d’un presumpte incompliment de la Llei orgànica 15/1999, de
13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal (en endavant, LOPD). El COITT
exposava que el Tribunal Suprem en Sentència núm. 1402/2016 de 14/06/2016 havia
confirmat la Sentència de 30/05/2014 del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (en
endavant, TSJC), en què es declarava la nul·litat del Decret 141/2010 pel qual es constituïa el
COETTC, i que el dit “extinto Colegio (...) están realizando gestiones para intentar “la
transición del colectivo” a una Asociación”. En aquest context, afegia el COITT que el
COETTC havia estat titular de fitxers de dades personals dels seus col·legiats, dades que
podria haver cedit a ONES Associació d’Enginyeria Tècnica de Telecomunicació de Catalunya
(en endavant, AETTEC), sense el consentiment de les persones afectades. El COITT aportava
diversa documentació relativa als fets denunciats.
2.- L’Autoritat va obrir una fase d’informació prèvia (IP 148/2016), d’acord amb el que preveu
l’article 7 del Decret 278/1993, de 9 de novembre, sobre el procediment sancionador
d’aplicació als àmbits de competència de la Generalitat, en relació amb la DT 2ª de la Llei
32/2010, de l’1 d’octubre, de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades, per tal d’obtenir més
informació sobre les circumstàncies dels fets i els subjectes responsables.
En el si d’aquesta fase d’informació, per mitjà d’ofici de data 21/07/2016 es va requerir al
COETTC per tal que informés sobre si havia cedit a l’AETTEC les dades personals dels seus
col·legiats incloses en els seus fitxers, i en cas afirmatiu, que manifestés quina seria al seu
parer l’habilitació legal que empararia la dita cessió, o bé que concretés quines actuacions
havia dut a terme per obtenir el consentiment de les persones afectades.
El COETTC va respondre l’anterior requeriment a través d’escrit de data 2/08/2016, registrat
d’entrada a l’Autoritat el 08/08/2016, pel qual exposava, entre d’altres, el següent:
- Que “el Col·legi d’Enginyers Tècnics i Pèrits de Telecomunicació de Catalunya no ha cedit
les dades personals incloses en els nostres fitxers a l’Associació d’Enginyeria Tècnica de
Telecomunicació de Catalunya (AETTEC)”.
- Que “Malgrat que la Sentència número 501/2014, de 30 de maig, de la Secció Cinquena
del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha declarat la nul·litat del Decret 141/2010
d’11 d’octubre segons el que es va constituir el COETTC, aquesta no ha estat publicada
encara en el Boletín Oficial del Estado (BOE) ni el Diari Oficial de la Generalitat de
Catalunya (DOGC), per la qual cosa estem en fase de liquidació operant com a tal”.
El mateix 8/08/2016 va tenir també entrada a l’Autoritat un segon escrit del COETTC,
mitjançant el qual sol·licitava l’emissió d’un Dictamen sobre “les passes a seguir” per
incorporar en l’AETTEC les dades dels professionals inclosos en els fitxers del COETTC.
IP 148/2016 i 218/2016
Carrer Rosselló, 214, Esc. A,1r 1a
08008 Barcelona
Pàgina 2 de 7
Aquest Dictamen es va emetre en data 07/09/2016, en el qual es conclou que “En base a la
legislació estudiada (Llei 7/2006 i Llei 2/1974), no hi ha suficient habilitació legal per a la
comunicació de dades personals dels antics col·legiats del COETTC a l’AETTEC, sense el
consentiment dels afectats”.
3.- En el marc de la informació prèvia es va comprovar que el COETTC figurava com a
responsable, entre d’altres, del fitxer “Col·legiats”, que tenia com a finalitats les següents:
“Registre de col·legiats, control de titulacions professionals, acreditació de la situació
d'exercici professional dels col·legiats, identificació de les dades de contacte del professional
col·legiat o de la societat professional inscrita, donar publicitat de totes les anteriors dades”, i
del “Fitxer de societats professionals inscrites al COETTC”, que tenia com a finalitat el
“Registre de les societats professionals i gestió de les obligacions econòmiques derivades de
la col·legiació. Anotació dels socis que composen les societats professionals, dels
administradors i apoderats i dels canvis que es produeixin. Anotació de les modificacions del
contracte social. Enviament de notificacions i comunicacions a les societats”. Els dos fitxers
s’havien inscrit en el Registre de Protecció de Dades de Catalunya, dependent d’aquesta
Autoritat.
4.- En data 23/09/2016 la directora de l’Autoritat va resoldre arxivar les actuacions de la
informació prèvia núm. IP 148/2016, en no observar indicis suficients d’infracció en l’actuació
del COETTC. Aquesta resolució va ser notificada el 28/09/2016 al COETTC i el 29/09/2016 va
ser comunicada al COITT.
5.- En data 3/10/2016 va tenir entrada en aquesta Autoritat un recurs de reposició interposat
pel COITT contra la resolució d’arxiu de 23/09/2016. Amb el recurs s’aportaren diferents rebuts
de quotes trimestrals domiciliades el mes de juliol de 2016 a un nombre de col·legiats del
COETTC, on, si bé aquest col·legi figurava com a entitat ordenant, en l’apartat corresponent al
concepte de cobrament del rebut s’indicava “Quota AETTEC 3er T Fra- 000xxx DE
15/07/2016”. També aportà un escrit que l’antic tresorer del COETTC havia presentat davant la
Direcció General d’Entitats Jurídiques de la Generalitat, en el qual posava de manifest que en
el Registre d’aquesta Direcció General, ell figurava com a tresorer de l’AETTEC, sense el seu
coneixement ni consentiment.
6.- Mitjançant escrit de data 4/10/2016 es va donar trasllat del recurs de reposició al COETTC
per tal que formulés al·legacions, com així va fer en data 20/10/2016, mitjançant escrit on el
Degà del COETTC negava tant la cessió de dades de tots els seus col·legiats envers
l’AETTEC, com la cessió inconsentida de les dades de qui havia estat tresorer del COETTC i
nomenat tresorer de l’AETTEC.
7.- En data 27/10/2016 la directora de l’Autoritat va resoldre inadmetre el recurs de reposició
per manca de legitimació activa del COITT, si bé també va resoldre reobrir la informació
prèvia núm. IP 148/2016 per tal de comprovar, a la vista dels documents aportats pel COITT
amb el seu recurs, si els fets denunciats justificaven la incoació d’un procediment sancionador
contra el COETTC.
IP 148/2016 i 218/2016
Carrer Rosselló, 214, Esc. A,1r 1a
08008 Barcelona
Pàgina 3 de 7
8.- Un cop reoberta la informació prèvia núm. IP 148/2016, mitjançant escrit de 09/11/2016,
notificat al COETTC el mateix dia, es requerí al Degà del dit col·legi que aportés la
documentació següent, a l’efecte d’esclarir l’eventual cessió de dades per part del COETTC a
l’AETTEC: 1) certificació del Banc de Sabadell, o documentació acreditativa equivalent, en la
que s’acredités l’ingrés en el c/c del COETTC de les quantitats relatives al cobrament de totes
les quotes trimestrals domiciliades el mes de juliol de 2016; 2) còpia del document que
acredités que l’antic tresorer del COETTC havia consentit que el dit Col·legi comuniqués a
l’AETTEC les seves dades personals, les quals es van fer constar en l’apartat “Altres càrrecs”
del formulari complimentat per l’AETTEC intitulat “Certificat d’elecció d’una nova Junta
Directiva” de data 13/04/2016, que en aquesta data s’hauria presentat davant la Direcció
General de Dret i d’Entitats Jurídiques. I que per al cas que considerés que el consentiment
s’havia prestat en la reunió del Col·legi celebrada el 04/12/2015 “per àudio”, aportés còpia de
la gravació d’aquella reunió. I que si considerava que el dit consentiment l’havia prestat l’antic
tresorer del COETTC a l’assemblea general d’associats de l’AETTEC celebrada el 17/12/2015
en què se l’hauria nomenat membre de la Junta Directiva i tresorer d’aquesta associació,
aportés l’acta i qualsevol altra documentació tendent a acreditar l’existència del dit
consentiment; i 3) que acredités documentalment que la resta de persones que figuraven
identificades amb el seu nom i cognoms i NIF en el document abans esmentat (“Certificat de
l’elecció d’una nova Junta Directiva” de 13/04/2016) havien consentit que el COETTC
comuniqués les seves dades a l’AETTEC.
9.- En data 16/11/2016 va tenir entrada en el registre de l’Autoritat un nou escrit del COITT,
mitjançant el qual el dit Col·legi manifestava que havia sol·licitat al COETTC la transmissió dels
fitxers dels seus col·legiats, per haver-se aquell extingit, sense haver obtingut cap resposta, i
sol·licitava a l’Autoritat que requerís al COETTC la posada a disposició del COITT del fitxer
“Col·legiats” del COETTC. A aquest escrit que denunciava uns fets diferents als que ja eren
objecte d’investigació, se li assignà el número de denúncia IP 218/2016.
10- Transcorregut amb escreix el termini de deu dies concedit sense que el COETTC donés
resposta al requeriment de l’Autoritat, mitjançant un segon escrit de data 12/01/2017, notificat
al COETTC el mateix dia electrònicament, es reiterà el requeriment abans esmentat, amb
l’advertiment que en el cas que no en donés compliment es podria incórrer en la infracció greu
tipificada a l’article 44.3.i) de l’LOPD, per no proporcionar a aquesta Autoritat la documentació
i informació requerida.
11- El COETTC va respondre l’anterior requeriment a través d’escrit de data 09/02/2017, pel
qual el seu Degà exposava, entre d’altres, que el COETTC havia “deixat d’existir” el mes
d’octubre de 2016 “després de la Resolució de 30 de setembre de 2016 del Secretari General
del Departament de Justícia per delegació de la persona titular del Departament de Justícia
(...)”, publicitada en el DOGC de 10/11/2016 mitjançant edicte de data 18/10/216. Junt amb
l’escrit de resposta aportava documentació a l’efecte de donar compliment a la petició
efectuada per l’Autoritat al punt 1) del requeriment d’informació, consistent en un certificat del
Banc de Sabadell, de data 6/01/2017, mitjançant el qual l’entitat bancària certificava que en el
compte corrent a nom del COETTC es va realitzar en data 22/07/2016 l’apunt següent: “un
abono correspondiente a una remesa de recibos por importe de dieciséis mil doscientos
IP 148/2016 i 218/2016
Carrer Rosselló, 214, Esc. A,1r 1a
08008 Barcelona
Pàgina 4 de 7
diecinueve con ochenta y seis euros (16.219,86 €), en concepto de cuota profesional del
Col·legi d’Enginyers Tècnics i Pèrits de Telecomunicació de Catalunya”.
Posteriorment, en data 13/03/2017 va tenir entrada un segon escrit de l’antic Degà del
COETTC, mitjançant el qual aportava còpia de la Sentència núm. 102/2017 de data
14/02/2017 dictada pel Tribunal Superior de Justícia de Madrid davant el recurs contenciós
administratiu núm. 1637/2018, pel qual s’estimava el recurs interposat per un col·legiat del
COETTC contra l’acte d’escrutini efectuat en data 26/02/2015 en les eleccions a la Junta de
Govern de l’extint COETTC convocades el 10/12/2014, acte d’escrutini que anul·lava, com
també anul·lava les eleccions celebrades el 12/02/2015.
12.- En el marc de la informació prèvia s’ha constatat, d’una banda, la publicació en el DOGC
de data 7/11/2016 de l’Edicte de 28/10/2016, pel qual el TSJC fa públic el contingut de la part
dispositiva de la Sentència núm. 501/2014, de 30/05/2014, que declara la nul·litat del Decret
141/2010, d’11/10/2010 de creació del COETTC.
D’altra banda, també s’ha constatat la publicació en el DOGC de data 10/11/2016 de l’Edicte
de 18/10/2016, pel qual es fa pública la Resolució de 30/09/2016 del secretari general del
Departament de Justícia, que va disposar el compliment de la Sentència núm. 501/2014, de
30 de maig, del TSJC, en la qual s’acorda ordenar:
“− La cancel·lació de les inscripcions en el Registre de col·legis professionals referents als
actes relatius a la constitució del Col·legi d'Enginyers Tècnics i Perits de Telecomunicació de
Catalunya pel Decret 141/2010, d'11 d'octubre; de la declaració d'adequació a la legalitat dels
Estatuts d'aquest Col·legi per la Resolució JUS/1345/2012, de 13 de juny (DOGC núm. 6167,
de 10.7.2012), modificats parcialment per la Resolució JUS/1599/2013, de 15 de juliol (DOGC
núm. 6425, de 25.7.2013), i de la composició de la Junta de Govern de la corporació
esmentada.
− La inscripció en el Registre de col·legis professionals de la Sentència del Tribunal Superior
de Justícia de Catalunya núm. 501/2014, de 30 de maig.”
Fonaments de Dret
1.- D’acord amb el previst a l’article 2 del Decret 278/1993, de 9 de novembre, sobre el
procediment sancionador d’aplicació als àmbits de competència de la Generalitat, en relació
amb l’article 5 de la Llei 32/2010, de l'1 d'octubre, de l'Autoritat Catalana de Protecció de
Dades, i l’article 15 del Decret 48/2003, de 20 de febrer, pel qual s’aprova l’Estatut de
l’Agència Catalana de Protecció de Dades, és competent per dictar aquesta Resolució la
directora de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades.
2.- Mitjançant la present resolució aquesta Autoritat es pronuncia sobre els fets que van donar
lloc a la informació prèvia núm. IP 148/2016, i també els fets denunciats posteriorment en la
denúncia a la que s’assignà el núm. IP 218/2016, obertes arran de dos escrits de denúncia
presentats pel COITT contra el COETTC.
En ambdós casos el pronunciament d’aquesta Autoritat ha de ser el mateix, el qual està
condicionat per la circumstància de l’extinció del COETTC, a hores d’ara ja formalitzada. En
IP 148/2016 i 218/2016
Carrer Rosselló, 214, Esc. A,1r 1a
08008 Barcelona
Pàgina 5 de 7
efecte, s’ha constatat, d’una banda, que en el DOGC de data 07/11/2016 es va publicar
l’Edicte pel qual el TSJC feia públic el contingut de la part dispositiva de la Sentència núm.
501/2014, de 30/05/2014, que declarà la nul·litat del Decret 141/2010, d’11/10/2010 de creació
del COETTC (un cop el TS desestimà el recurs de cassació interposat contra aquesta). D’altra
banda, en el DOGC de data 10/11/2016 es va publicar l’Edicte de 18/10/2016, pel qual es fa
pública la Resolució del secretari general del Departament de Justícia de data 30/09/2016,
que va disposar el compliment de la STSJC abans esmentada, ordenant, entre d’altres, la
cancel·lació de la inscripció de constitució del dit Col·legi, en consonància amb aquella. Tal
situació ve corroborada també per les manifestacions efectuades pel Degà del COETTC en
l’escrit de 9/02/2017 dirigit a aquesta Autoritat, on posà de manifest a aquesta Autoritat que el
Col·legi “ha deixat d’existir el proppassat mes d’octubre”.
Així doncs, l’extinció del COETTC impediria exigir-li responsabilitats administratives per
l’eventual comissió d’infraccions previstes a la LOPD, la qual cosa al seu torn ha de comportar
el tancament de les presents actuacions d’investigació. Sense perjudici de l’anterior, es
considera oportú efectuar unes breus consideracions sobre els fets denunciats.
2.1. Sobre la IP 148/2016.
En primer lloc, sobre la denúncia per la presumpta comunicació de dades del COETTC a
l’AETTC (IP 148/2016), en relació amb els rebuts bancaris emesos el 22/07/2016 que van
rebre un nombre de col·legiats del COETTC, i en els quals en l’apartat “concepte” hi figurava
l’expressió “quota AETTC”, el Banc de Sabadell ha certificat que la titularitat del compte
corrent on s’ingressaren aquests rebuts era del COETTC, i el motiu de l’ingrés que constava
era el de quota professional del COETTC. Així doncs, d’aquests rebuts no es pot inferir que el
COETTC hagués comunicat a l’AETTEC les dades dels seus col·legiats necessàries per girar
els dits rebuts. Això, amb independència de quina fos la voluntat dels membres de la darrera
Junta de Govern del COETTC, doncs al respecte és suficient recordar que el 8/08/2016 el
COETTC va sol·licitar a l’Autoritat l’emissió d’un Dictamen sobre “les passes a seguir” per
incorporar en l’AETTEC les dades dels professionals inclosos en els fitxers del COETTC.
Una valoració diferent mereixen els altres fets als que es referia també la primera denúncia del
COITT, relatius a l’eventual tractament il·legítim de les dades de l’antic tresorer del COETTC. Al
respecte, consta acreditat que en el formulari complimentat per l’AETTEC intitulat “Certificat
d’elecció d’una nova Junta Directiva” de data 13/04/2016, que en aquesta data s’hauria
presentat davant la Direcció General de Dret i d’Entitats Jurídiques del Departament de
Justícia de la Generalitat, figurava aquesta persona com a tresorera de l’AETTEC, identificada
amb el seu nom i cognoms i NIF. Consten també les manifestacions efectuades per aquesta
persona, en el sentit que no tenia coneixement de la designació ni hi estava d’acord, ni,
conseqüentment, havia consentit la cessió de les seves dades personals ni al Departament de
Justícia ni a l’AETTC, manifestacions respecte les quals el COETTC ha guardat silenci malgrat
haver estat requerit a l’efecte per aquesta Autoritat. D’això es podria inferir doncs que el
COETTC hauria comunicat les dades de seu antic tresorer sense el seu consentiment –ni
habilitació legal-, circumstància que, de confirmar-se a través del procediment sancionador
corresponent, constituiria una comunicació il·legítima, tipificada com a infracció greu a l’art.
44.3.k) de la LOPD.
IP 148/2016 i 218/2016
Carrer Rosselló, 214, Esc. A,1r 1a
08008 Barcelona
Pàgina 6 de 7
2.2. Sobre la IP 218/2016.
En relació amb els fets als que es referia el COITT en el seu escrit dirigit a l’Autoritat, pel qual
demanava a aquesta institució que s’adrecés als qui havien estat responsables de l’extint
COETTC per tal que posessin a disposició del COITT el fitxer “Col·legiats” del COETTC, cal
assenyalar que tal pretensió no es troba entre les competències i funcions de l’Autoritat, que sí
podria ordenar al COETTC el cessament del tractament de les dades personals dels qui
havien estat col·legiats per esdevenir il·legítim, requeriment però que no es considera
necessari ja que és conseqüència directa de l’extinció del COETTC. En tot cas, no es pot
deixar d’advertir que la remissió de les dades al COITT que reclama aquest Col·legi no sembla
que es pogués dur a terme sense el consentiment de les persones afectades, al no observarse
la concurrència d’una habilitació legal. Al respecte, cal posar de manifest que la Sentència
núm. 501/2014 del TSJC no contenia a la seva part dispositiva cap mandat al respecte.
En qualsevol cas, si el COITT considera que l’AETTC podria estar tractant de manera il·lícita
les dades dels qui havien estat col·legiats del COETTC, cal dir que aquesta Autoritat no seria
competent per conèixer d’aquests fets (art. 3 de la Llei 32/2010), sinó que tal competència
correspondria a l’Agència Espanyola de Protecció de Dades, institució a la que el COITT
podria acudir per denunciar els fets esmentats, si ho considera oportú.
3.- De conformitat amb tot el que s’ha exposat, procedeix acordar l’arxiu de les presents
actuacions, al no ser possible exigir responsabilitats a l’extint COETTC per les eventuals
infraccions de la LOPD que eventualment hagués comès.
Per tot això,
RESOLC
Primer.- Arxivar les actuacions d’informació prèvia número IP 148/2016 i IP 218/2016, relatives
al Col·legi d’Enginyers Tècnics i Pèrits de Telecomunicació de Catalunya.
Segon.- Comunicar aquesta Resolució a l’antic Degà de l’extint Col·legi d’Enginyers Tècnics i
Pèrits de Telecomunicació de Catalunya i a la persona denunciant.
Tercer.- Ordenar la publicació de la Resolució al web de l’Autoritat (www.apd.cat), de
conformitat amb l’article 17 de la Llei 32/2010, de l’1 d’octubre.
Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa d’acord amb l’article 14.3 del
Decret 48/2003, de 20 de febrer, pel qual s’aprova l’Estatut de l’Agència Catalana de
Protecció de Dades, l’entitat denunciada pot interposar, amb caràcter potestatiu, recurs de
reposició davant la directora de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades, en el termini d’un
mes a comptar de l’endemà de la seva notificació, d’acord amb el que preveu l’article 123 i
següents de la Llei 39/2015 o bé interposar directament recurs contenciós administratiu
davant els Jutjats del Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos a comptar de
IP 148/2016 i 218/2016
Carrer Rosselló, 214, Esc. A,1r 1a
08008 Barcelona
Pàgina 7 de 7
l’endemà de la seva notificació, d’acord amb els articles 8, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de
juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Igualment, l’entitat denunciada pot interposar qualsevol altre recurs que consideri convenient
per a la defensa dels seus interessos.
La directora
M. Àngels Barbarà i Fondevila
Barcelona, (a la data de la signatura electrònica)