
La directora de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, Meritxell Borràs, ha participat a Colòmbia a la taula rodona 'Riscos en el món digital: xarxes socials', en el marc de la Trobada anual de la Xarxa Iberoamericana de Protecció de Dades, que enguany ha posat el focus precisament en els riscos en el món digital, la intel·ligència artificial, neurotecnologies i xarxes socials.
En la seva intervenció, Borràs ha destacat la tasca de l'APDCAT a l'hora de traslladar els infants i joves la importància del respecte a les dades personals, especialment en un context tecnològic on és molt fàcil compartir informació d'un mateix i d'altres. En aquest sentit, ha posat en valor el projecte INFLUENX3R en què l'Autoritat ha participat per fer arribar als joves missatges clau al voltant de la creació de continguts digitals respectuosos amb la privacitat.
Concretament, fruit de la col·laboració entre l'APDCAT i 3Cat, les plataformes audiovisuals SX3 i 3Cat van estrenar el passat desembre la segona temporada del programa, amb un format més talent show, en què els participants havien de competir per ser els millors creadors de continguts i superar diversos reptes. I la privacitat ha estat un dels aspectes clau a tenir en compte. Per exemple, el fet d'evitar mostrar imatges o cares de persones sense el consentiment, pixelar matrícules de cotxes, etc.
A més de les directrius del jurat, que ha estat assessorat per persones expertes de l'APDCAT, el programa també ha difós píndoles informatives en format vídeo amb un to distès i en clau d’humor, protagonitzades pel creador de contingut Albert Roig, sobre temes diversos com les cookies, els ciberatacs, els perills de la intel·ligència artificial, o el rastre digital.
Durant la taula rodona, Borràs ha apuntat que infants i adolescents són el grup més vulnerable davant les xarxes socials, perquè estan en ple desenvolupament, i ha recordat que és per això que l’APDCAT ha establert com un objectiu estratègic la defensa dels menors en entorns digitals. En aquesta línia, la directora ha destacat que el projecte INFLUENX3R és un pas endavant. Ha defensat que mostra com les autoritats de protecció de dades donen resposta al deure inexcusable de buscar maneres per arribar als joves, i preparar-los per la societat digital, amb formats innovadors. L’objectiu era despertar l’esperit crític, donar consells i sensibilitzar un públic jove, en un to distès i clau d’humor, ha recordat.
A més, la directora ha posat en valor altres projectes en aquesta línia com ‘Qui ets? Dades que parlen de tu’, que comprèn activitats a les biblioteques especialment dissenyades per l’Autoritat per estendre la cultura de la privacitat, i que va rebre l’any passat el premi de l’Assemblea Global de Privacitat. També la formació a docents i escoles en matèria de protecció de dades.
En el marc de la a la Trobada anual de la Xarxa Iberoamericana de Protecció de Dades, la directora Meritxell Borràs ha presentat el projecte INFLUENX3R, desenvolupat en col·laboració amb la plataforma 3Cat, que ha servit per estendre entre els joves la cultura de la privacitat en la creació de continguts digitals.