
L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) ha experimentat un increment exponencial de denúncies i reclamacions rebudes en els últimes anys, especialment des del 2022. En concret, aquest augment ha estat del 84,6 % i es relaciona amb l'increment de conscienciació ciutadana pel que fa al coneixement dels drets i obligacions vinculats a la protecció de la privacitat, gràcies a les campanyes de difusió dutes a terme.
En concret, el 2024 l'APDCAT va rebre en total 1.139 denúncies i reclamacions, xifra que suposa un 35 % més que l'any anterior. D'aquestes, l'APDCAT n'ha investigat i instruït 639 (407 denúncies i 232 reclamacions de tutela), atès que la resta quedaven fora del seu àmbit i han estat traslladades degudament a l'òrgan competent.
En el cas de les denúncies, per tant, les específicament investigades per l'APDCAT han arribat a 407, la qual cosa suposa un 39 % més que el 2023. Les denúncies tenen a veure amb fets que es consideren que vulneren la normativa de protecció de dades.
Pel que fa a les reclamacions de tutela de drets que s’han tramitat, han estat un 55 % superiors a l'any anterior. Fan referència a les reclamacions de persones que volen exercir els seus drets de protecció de dades (accés, rectificació, etc.) davant les entitats que tracten les seves dades, però no reben resposta o no la reben en termini.
Un 23 % més d’expedients resolts
D’altra banda, el nombre de resolucions dictades per l'APDCAT el 2024 ha estat un 23 % superior al 2023 (443 l’any 2024, per 361 l’any 2023). Comprenen resolucions relacionades amb procediments de tutela de drets (186), procediments sancionadors tancats (112), resolucions d’arxivament de denúncies (135), resolucions d’arxivament de denúncies amb trasllat d’actuacions a d’altres autoritats (6) i resolucions d’inadmissió i trasllat d’actuacions en procediments de tutela de drets (4).
A més, el nombre de procediments sancionadors incoats el 2024 (115) ha estat notablement superior al de l’any precedent (82).
El 2024 l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades ha registrat un total de 1.139 denúncies i reclamacions, un 35 % més que l'any anterior, un increment que s'atribueix a l'augment de la conscienciació ciutadana envers els seus drets i com exercir-los