L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) ha iniciat una acció del Marc Coordinat de Compliment de les autoritats de control europees, per tal de contribuir a l’avaluació de l’aplicació del dret d’accés a la informació relativa a les dades personals de la ciutadania que tracten les organitzacions a tot Europa. Així, ha posat en marxa una enquesta dirigida a les entitats responsables dels tractaments de dades en el seu àmbit d’actuació, que inclou entitats del sector públic a Catalunya i privades que exerceixen funcions públiques.
L’acció, impulsada pel Comitè Europeu de Protecció de Dades (CEPD), servirà per disposar d’informació actualitzada del grau de compliment d’aquest dret recollit expressament al Reglament general de protecció de dades, que comprèn l’accés de les persones a informació relativa a les seves dades personals quan les tracti una determinada organització. Primer, saber si aquella entitat en qüestió tracta les seves dades personals, i, si és així, de quines dades es tracta, la finalitat del tractament, les categories de dades personals que es tracten i els destinataris als quals s’han comunicat o es comunicaran les dades, el termini previst de conservació, l’origen de les dades, quan no s’han obtingut de la mateixa persona afectada, si serviran per elaborar perfils amb decisions automatitzades, si es transferiran fora de la UE amb garanties, així com el dret a sol·licitar la rectificació o supressió de les dades, la limitació del tractament o el dret a oposar-s’hi, el dret a presentar una reclamació davant l’autoritat de control competent.
Entre les qüestions a avaluar, l’enquesta aborda el nombre de sol·licituds de accés registrades i el percentatge que suposen respecte la resta de drets de protecció de dades (rectificació, supressió, etc.), les sol·licituds d’informació i revisió de les dades personals o de còpia rebudes, el temps que emmagatzemen la informació sobre les sol·licituds de accés, si disposen d’un procediment definit per tramitar les sol·licituds de accés, si amplien la resposta a la sol·licitud d’accés més enllà d’un mes i el termini mitjà de resposta, o amb quina freqüència limiten la informació facilitada a la persona afectada a causa dels drets de tercers.
La informació resultant d’aquesta acció s’analitzarà de manera coordinada amb la resta d’autoritats de protecció de dades participants, per tal d’avaluar l’establiment de noves accions de millora de la garantia del dret d’accés.
L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades participa en una acció coordinada a nivell europeu amb l’objectiu de monitoritzar el compliment del dret d’accés recollit al Reglament general de protecció de dades, impulsada pel Comitè Europeu de Protecció de Dades.