Infografia de les noves FAQS en Protecció de Dades
L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) ha elaborat més d’un centenar de noves preguntes freqüents (FAQS) en matèria de protecció de dades, amb l’objectiu d’aclarir els dubtes més recurrents tant a la ciutadania en general com als responsables i encarregats de tractar dades personals.
En aquest sentit, ha renovat l’apartat web corresponent, incorporant noves preguntes i respostes amb una estructura més intuïtiva, organitzada a partir de cinc àmbits temàtics. Dos d’aquests són nous: el que inclou preguntes adreçades a responsables i encarregats del tractament, i el de preguntes adreçades a la ciutadania. Altres tres s’han actualitzat o ampliat. Concretament, preguntes sobre l’àmbit d’actuació de l’APDCAT, sobre l’entrada en vigor del reglament europeu i la llei orgànica, glossari.
Durant la presentació, la directora de l’APDCAT, M. Àngels Barbarà, ha destacat que l’ampliació i actualització de preguntes freqüents respon a un dels objectius del Pla estratègic de l’APDCAT 2020-2022, que és ajudar a les persones a ser proactives en la defensa dels seus drets. En aquest sentit, ha defensat que “això requereix informar i conscienciar-les sobre la importància de protegir, de forma preventiva i activa, el seu dret a la protecció de dades, especialment en la present situació de digitalització sobtada i sense alternativa”. En aquesta línia, ha afegit que “ens cal afrontar canvis tan importants com el teletreball i les reunions virtuals, o, fins i tot, la forma de relacionar-nos en societat, que s’han integrat de manera ordinària en el nostre dia a dia”.
Barbarà ha alertat que “aquesta nova situació incrementa el risc de pèrdua de control sobre la nostra informació”, i ha afegit que “és imprescindible com a Autoritat reforçar la idea que només les persones informades i conscients poden mantenir-se segures en el nou món digital”. La directora ha fet referència també “als col·lectius que ja per si sols són considerats vulnerables, com és el cas dels menors i pacients”, i ha recordat que “en les FAQS tenen apartats específics, ja que entorns com el sanitari o l’educatiu mereixen una especial atenció”.
Barbarà ha apuntat que “ens estem acostumant a una ‘vigilància’ constant de la nostra vida”, i ha afegit que “el fet d’integrar aquesta monitorització constant de les nostres accions en línia com a normal o inevitable no pot ser la base de la innovació i el desenvolupament en una societat que protegeix els drets i llibertats de les persones”.
Per la seva banda, la delegada de protecció de dades i responsable de projectes estratègics, Joana Marí, ha afegit que les FAQS volen “ajudar a les persones a trobar de forma més àgil una resposta, i resoldre dubtes concrets respecte com els responsables del tractament poden tractar les seves dades i quines opcions tenen si consideren que es vulneren els seus drets”. Així, ha assegurat que “es tracta d’un nou sistema més àgil per trobar informació, amb una distribució per matèries, amb noves preguntes, i una diferenciació entre dubtes adreçats a responsables del tractament, i dubtes de les persones afectades”.
FAQS en salut i educació
Entre les novetats, l’APDCAT ha actualitzat més d’una setantena de FAQS per resoldre dubtes de protecció de dades en situacions de la vida quotidiana relacionades amb l’àmbit de la salut i l’educació. Per a la seva elaboració, s’han tingut en compte la Guia de protecció de dades per als pacients i persones usuàries dels serveis de salut, així com les Pautes de protecció de dades per a centres educatius.
Entre les més consultades, s’ha inclòs si les autoritats poden utilitzar les nostres dades personals en pandèmia sense el consentiment, la conveniència o no de les app de salut, si el centre mèdic pot facilitar dades de salut del pacient o un familiar per telèfon, qui pot accedir a una història clínica, etc.
En matèria d’educació, algunes de les preguntes resoltes tenen a veure amb la idoneïtat d’utilitzar sistemes d’empremta digital per al control horari de l’alumnat, si cal el consentiment dels dos progenitors per tractar les dades personals de menors, si l’escola pot facilitar les dades de naixement o els contactes d’altres pares i mares a la resta, etc.
Informació més estructurada
La nova configuració de l’apartat de preguntes freqüents permetrà facilitar la cerca d’informació tenint en compte cinc àrees temàtiques diferents, perquè la recerca sigui més intuïtiva i permeti una navegació més àgil i òptima. Així, s’ha reduït a la meitat els àmbits temàtics originals de l’apartat web, per simplificar la distribució de la informació.
Concretament, s’ha mantingut l’apartat de preguntes freqüents sobre l’àmbit d’actuació de l’autoritat, el de l’entrada en vigor del RGPD i la LOPDGDD, i el glossari. Per tant, les noves entrades corresponen a les preguntes per als responsables i encarregats, i les preguntes per a les persones afectades.
En el primer cas, la informació s’ha distribuït també en nou àmbits: bases jurídiques del tractament, concreció del responsable del tractament, consentiment, altres bases jurídiques, categories especials de dades, exercici de drets, registre d’activitat del tractament, delegat de protecció de dades, transferències internacionals, avaluacions d’impacte de protecció de dades, gestió de riscos, i notificacions de violacions de seguretat de les dades.
Pel que fa a les preguntes dirigides a les persones afectades, s’han estructurat al voltant de cinc àmbits: dubtes sobre el consentiment, drets de les persones afectades, reclamacions, àmbit educatiu, àmbit sanitari.
L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades ha renovat l’apartat web destinat a aclarir dubtes habituals en aquesta matèria, renovant una setantena de preguntes relacionades amb la protecció de dades en la salut i l’educació