Pots rebre missatges i comunicacions publicitàries si prèviament has donat el teu consentiment, o bé quan l’empresa que truca pot justificar un interès legítim i no has manifestat el teu dret d’oposició.
Pel que fa a les trucades telefòniques no desitjades, la recent modificació de la Llei general de telecomunicacions ha suposat un canvi substancial respecte del règim anterior:
- Les trucades comercials aleatòries només es poden fer si la persona usuària hi ha donat el consentiment previ.
- Quant a l’interès legítim, a partir del 29 de juny de 2023 aquest concepte com a base jurídica passa a interpretar-se de manera restrictiva i l’ha d’avaluar l’empresa que fa les trucades. Així:
- L’interès legítim només és possible si la persona usuària ha tingut una relació prèvia amb aquesta empresa, perquè hagi adquirit els seus productes o serveis.
- A més, els productes oferts han de ser similars als contractats amb anterioritat.
- No és admissible rebre trucades d’altres empreses, ni tan sols si pertanyen al mateix grup empresarial.
- Si la relació comercial ja no és vigent i l’usuari no ha fet cap sol·licitud o no ha interaccionat amb l’empresa durant el darrer any, l’empresa no pot trucar-lo.
Pel que fa a la publicitat no desitjada, segons quina sigui la base jurídica en què es fonamenti l’enviament pots emprar una o altra de les següents vies per deixar de rebre publicitat:
- Inscriu-te a un sistema d’exclusió publicitària (Llista Robinson)
Si no vols rebre publicitat quan no hagis donat el teu consentiment, inscriure’t a una llista d’exclusió publicitària pot ser una bona solució. Actualment, l’únic sistema d’exclusió publicitària és l’anomenat Llista Robinson, gestionat per l'Associació Espanyola d'Economia Digital (ADIGITAL).
La inscripció és gratuïta i les empreses que vulguin fer una campanya publicitària estan obligades a consultar aquestes llistes i a excloure de la campanya les persones que hi estan inscrites.
No obstant això, la inscripció en aquestes llistes no evitarà que rebis publicitat d’una empresa de la qual ets client i afecta productes relacionats amb els que tens contractats, o si has donat el teu consentiment a aquest tipus de trameses.
En inscriure-t’hi, pots decidir deixar de rebre publicitat per qualsevol mitjà, o be triar el canal de comunicació a través del qual no vols rebre’n (correu postal, trucades telefòniques, correu electrònic o un altre mitjà).
Has de tenir en compte que la inscripció a la Llista Robinson és eficaç a partir del tercer mes des de la data en què es notifiqui l’exclusió. Per això, és possible que durant aquest termini continuïs rebent alguna comunicació comercial.
És important que les dades que facilitis en el moment d’inscriure’t a la llista siguin exactes, atès que l’exclusió només produeix efecte respecte de les adreces o número de telèfon que coincideixin en tots els seus caràcters amb les que ha facilitat la persona interessada.
Et pots inscriure a la Llista Robinson a través d'aquest enllaç.
- Revoca el teu consentiment
La tramesa d’informació publicitària es pot basar en el consentiment de la persona afectada.
Aquest consentiment ha de ser exprés, si es tracta de trucades telefòniques automàtiques sense intervenció humana o de comunicacions comercials per correu electrònic, SMS, MMS o un altre mitjà de comunicació electrònic, tret que es traci d’una entitat de la qual siguis client i les comunicacions publicitàries es refereixin a productes o serveis similars als que tens contractats.
Si vas donar el teu consentiment per utilitzar les teves dades amb finalitats publicitàries i no vols continuar rebent publicitat, en qualsevol moment pots revocar el consentiment a través d'un mitjà senzill i gratuït, com ara la trucada a un telèfon gratuït o als serveis d'atenció al públic que hagi establert el responsable del tractament. Quan les comunicacions s’hagin enviat per correu electrònic, la tramesa ha d’incloure una adreça electrònica vàlida on es pugui revocar el consentiment.
- Exerceix el teu dret d’oposició
Si no vols que una determinada empresa tracti les teves dades amb finalitats publicitàries, en qualsevol moment pots exercir el teu dret d'oposició davant aquest responsable, a través d’un mitjà senzill i gratuït, perquè t’exclogui de les seves campanyes publicitàries.
En exercir el teu dret d'oposició, indica clarament a la sol·licitud que no vols que les teves dades es tractin amb finalitats publicitàries; indica el canal o canals als quals es refereix l’oposició i les dades que no vols que es tractin.
Quan es tracti de comunicacions trameses per correu electrònic, l’exercici del dret d’oposició s’ha de poder fer a través d’una adreça electrònica vàlida, que necessàriament ha de constar en aquestes comunicacions electròniques amb fins publicitaris.
Quant al dret d’oposició a rebre trucades telefòniques, qualsevol manifestació inequívoca de la persona usuària contrària a la recepció de la trucada s’ha d’entendre com a revocació del consentiment o, si escau, com a exercici del dret d’oposició, que ha de ser atès de manera immediata.
- Exerceix el teu dret a no figurar en les guies telefòniques
De manera gratuïta, pots exercir el teu dret a no aparèixer a les guies telefòniques o, si ho prefereixes, a continuar-ne formant part però sense que les teves dades es puguin emprar amb finalitats publicitàries. També pots demanar que s’ometi parcialment l’adreça o alguna altra de les dades que hi figuren.
Per exercir aquest dret, pots adreçar-te a l'operadora amb la qual tens contractat el servei telefònic i comunicar-li que no vols que les teves dades personals es publiquin a les guies d'abonats, o que no s’emprin amb finalitats publicitàries.
Les teves dades s’han de retirar o excloure de fins publicitaris de la versió en línia de les guies telefòniques i, també, de la següent edició de les que s'editen en paper o en algun altre suport físic.