L’RGPD estableix que el consentiment ha de consistir en una declaració o un acte afirmatiu clar, que reflecteixi una manifestació de voluntat lliure, específica, informada i inequívoca de l’interessat d’acceptar el tractament de dades de caràcter personal que l’afecten. Per tant, el silenci, les caselles ja marcades o la inacció (com, per exemple, el consentiment tàcit) no constitueixen un consentiment vàlid d’acord amb l’RGPD.
D’acord amb això, cal que els tractaments de dades iniciats abans del 25 de maig de 2018, basats en un consentiment tàcit, s’ajustin als requisits de l’RGPD abans d’aquesta data, ja sigui mitjançant l’obtenció d’un nou consentiment que reuneixi els requisits establerts per l’RGPD, ja sigui mitjançant alguna altra de les bases jurídiques establertes per l’RGPD.
La Llei que regula el règim electoral general estableix que l'Oficina del Cens Electoral és l'òrgan encarregat d'elaborar el cens electoral. La inscripció en aquest cens és obligatòria i els ajuntaments la fan d'ofici, respecte dels residents del seu terme municipal. El cens electoral s'actualitza mensualment i el nom, els cognoms i el domicili són dades censals que s'han de recollir necessàriament.
Els representants de cada candidatura electoral poden obtenir, el dia de la proclamació de les candidatures, una còpia del cens electoral del districte corresponent. El poden utilitzar per enviar propaganda electoral, només durant el període de campanya. Us podeu oposar a la inclusió de les vostres dades en aquestes còpies del cens electoral per evitar que us enviïn propaganda electoral per correu postal.
Durant el període electoral els partits polítics poden enviar propaganda electoral per mitjans electrònics o sistemes de missatgeria electrònica, sempre que identifiquin en aquestes trameses la seva naturalesa electoral i es faciliti un mitjà gratuït per a l’exercici del vostre dret d’oposició.
Amb aquesta finalitat els partits polítics poden utilitzar dades obtingudes en pàgines web i altres fonts d’accés públic. En qualsevol cas, la normativa vigent no permet que s’elaborin perfils que tinguin en compte categories especials de dades.
Els mitjans o serveis de comunicació que poden utilitzar les administracions públiques, ja sigui per relacionar-se amb els ciutadans o amb altres administracions públiques poden ser molts, i de naturalesa molt variada. En qualsevol cas, el canal utilitzat s’ha d’ajustar, entre altres, a les exigències de la normativa de protecció de dades.
En aquests serveis de missatgeria instantània és el mateix usuari qui decideix instal·lar-se una determinada aplicació, a través de la qual es pot relacionar amb tercers, incloses, si escau, les Administracions públiques.
En el cas que l’administració utilitzi grups de Whatsapp o altre servei de missatgeria instantània per comunicar-se amb els ciutadans, ha de disposar del consentiment de tots els membres del grup, llevat que compti amb una altra base jurídica, i donar-los informació sobre el tractament de les dades i les conseqüències que es poden derivar de la utilització d’aquest canal. Amb aquesta finalitat l’administració pot facilitar als usuaris “clàusules de polítiques de bon ús”.
Per tal que la base jurídica del tractament pugui ser el consentiment, i que aquest sigui lliure, és necessari que les persones participants tinguin altres canals alternatius de comunicació amb l’administració per a les finalitats previstes, és a dir, que no se’ls imposi com a única via de comunicació el servei de missatgeria instantània.
Si voleu saber més sobre aquest tema, podeu consultar el Dictamen CNS 13/2018.
Els centres hospitalaris poden facilitar el número d’habitació del pacient a les persones vinculades a aquest, per raons familiars o de fet, que l’acompanyen en el procés assistencial, excepte que els consti que l’afectat s’oposa al fet que es faciliti aquesta informació.
Pel que fa a la resta de persones que sol·licitin conèixer l’habitació on es troba ingressat un pacient, se’ls pot comunicar si el pacient ho ha autoritzat. És recomanable que els centres sanitaris articulin un protocol per tal que els treballadors del centre coneguin com cal procedir en aquests casos.
Per a més informació podeu consultar el Dictamen CNS 37/2018.
La normativa d’autonomia del pacient habilita per comunicar informació del pacient als familiars o persones vinculades amb el pacient que sol·licitin el justificant, llevat que el pacient s’hi oposi.
Els certificats o els justificants que emet un centre sanitari, han de respectar les exigències del principi de minimització i només han d’incloure la informació imprescindible per acreditar que concorren les circumstàncies que donen dret a obtenir el permís laboral.
És recomanable que els centres sanitaris estableixin un protocol per tal de concretar el contingut dels certificats o justificants, per tal que els treballadors dels centres sanitaris coneguin com cal procedir en relació amb l’emissió d’aquests documents.
Si voleu saber més sobre aquest tema, podeu consultar el Dictamen CNS 60/2018.