• Imprimeix

Jornada sobre els efectes de la nova regulació de protecció de dades a les escoles

18/10/2018 14:10
Fotografia de la jornada 18/10/2018

Eduard Vallory i M. Àngels Barbarà

L'Autoritat Catalana de Protecció de Dades ha celebrat una jornada sobre els efectes de la nova regulació de protecció de dades a les escoles.

Al llarg de l'acte s’ha fet pales que l’Autoritat assumeix com a prioritari dotar d'eines els menors i les escoles perquè responguin adequadament davant dels reptes tecnològics: l'APDCAT és conscient de la seva especial responsabilitat respecte a la garantia del dret a la protecció de dades dels menors. És una tasca que ja es venia realitzant, però que ara li encomana expressament el Reglament general de protecció de dades. Per poder donar suport i acompanyar perquè puguin gestionar adequadament els reptes tecnològics que es trobaran al llarg de la seva vida, l’Autoritat veu imprescindible el treball conjunt amb la comunitat educativa per tal de trobar la millor manera d’incorporar la protecció de dades i la privacitat a les aules. Així ho ha afirmat la directora de l’APDCAT, M. Àngels Barbarà, en la jornada en què s’han tractat els efectes a les escoles de la nova regulació de protecció de dades que ha tingut lloc, al Palau Robert de Barcelona. 

La directora de l’APDCAT en la seva intervenció ha ressaltat que l’escola té un paper fonamental en la garantia del dret de protecció de dades personals, tant quan tracta les dades dels menors, com quan incorpora la protecció de dades en l’entorn educatiu. Des del moment de la seva formació a l’escola, els menors han d'aprendre a gestionar la seva privacitat. Per aquest motiu, l'Autoritat, en col·laboració amb el Departament d'Ensenyament, realitzaran sessions formatives arreu de Catalunya adreçades, en una primera fase, als directors dels centres educatius.

M. Àngels Barbarà ha conclòs la inauguració de la jornada indicant que només amb la complicitat dels menors, els docents, les famílies i l’Autoritat aconseguirem crear consciència i pensament crític en els joves sobre les noves tecnologies per garantir i preservar la seva llibertat d'actuació, dignitat, drets fonamentals i el lliure desenvolupament de la seva personalitat en l’entorn digital.

A la jornada s’ha  destacat la tasca de l'Autoritat amb el desenvolupament del projecte Créixer i conviure en un món digital que consisteix a anar a les escoles a parlar amb els menors sobre els aspectes bàsics d'actuar a les xarxes de forma segura i facilitar als docents materials específics.

En aquest sentit, ha incidit en què cal d'incorporar la protecció de dades i la privacitat a les aules, per donar als menors pautes que els serveixin per viure en línia de forma segura i gratificant.  També s’ha alertat que hem de fer conscients als joves que no controlar les dades personals pot posar en risc aspectes molt importants de la seva vida. A més, s’ha manifestat que la manca experiència i capacitat d’anàlisi dels nens i adolescents els porta a no entendre què pot suposar i quin impacte tindrà en la seva vida que cadascuna de les seves rutines es converteixi en una dada que es difongui, emmagatzemi i utilitzi per tercers, que ni coneixen ni controlen.

En aquest context, l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades ha estat clau en la inclusió de l'assignatura de protecció de dades i educació digital, en els programes curriculars de les Facultats de Magisteri a Catalunya. La matèria de protecció de dades s’ha incorporat, també, en altres Universitats en graus, postgraus i màsters.

A la jornada, també, s'han presentat les Pautes de protecció de dades per als centres educatius, que ha elaborat l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, per donar el suport necessari a les escoles d’arreu de Catalunya per tal que puguin garantir de forma eficaç els drets dels menors i es compleixi amb el conjunt de les noves obligacions regulades en el Reglament general de protecció de dades.

La responsable de projectes de menors de l'APDCAT, Glòria Freixa, ha afirmat que el RGPD ens ajudarà a gestionar millor i de forma més segura, les dades que es tracten a les escoles. Amb aquestes pautes, l'Autoritat vol donar suport a les escoles en la seva adaptació al Reglament i intentar resoldre els dubtes que vagin sorgint. Per això, les pautes s'aniran actualitzant i responent les preguntes dels centres, ha refermat.

També s’ha incidit en que des de les escoles, hi ha d'haver una responsabilitat proactiva per garantir la protecció de dades dels menors, i que el RGPD incorpora les dades genètiques i biomètriques com a categories especials de dades, restringint-ne el seu ús. En la presentació de les pautes s’han explicat les tasques del delegat de protecció de dades, la signatura de contractes amb empreses que presenten serveis als centres, la minimització de les dades que es demanen sobre els menors, així com el dret a la informació i a la transparència, entre altres.

Després de la inauguració de la jornada per part de la directora de l’Autoritat, ha intervingut el president del Centre UNESCO de Catalunya, Eduard Vallory, per tractar els drets dels menors en l’aprenentatge per fer front al repte digital.

Vallory ha destacat que no es tracta de canviar o millorar una mica l’educació, sinó de transformar-la per afrontar el canvi exponencial que s’està produint i ha ressaltat que no és només canviar els objectius d’aprenentatge, sinó la forma d’aprendre. L’entorn digital no és una “activitat extraescolar”, sinó que és el nucli de la nostra vida com a individus, professionals i ciutadans. Tenim un repte gegant per donar resposta als reptes digitals i empoderar les persones i, especialment, els menors, per no col·lapsar-se.

Finalment, s'ha dut a terme una taula rodona per abordar el repte de l’escola com a motor de la privacitat que ha comptat amb el cap de l'Àrea de Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement del Departament d'Ensenyament, Jordi Vivancos, i el director de l'Escola Sadako, Jordi Musons, i ha estat moderada per la responsable de projectes de menors de l'APDCAT, Glòria Freixa.